O wpływie różnych technik medytacyjnych na kreatywność
Od lat 60 obserwuje się wzrost popularności różnych technik medytacji. Co ciekawe, medytacja może przyczyniać do poprawy naszego zdrowia, pomaga redukować stres, a także jest ważnym elementem well-beingu. Czy medytacja może być zatem remedium na wszelkie problemy?
Oczywiście, nie ma jednego leku, czy środka zaradczego, który pomoże na wszystko, aczkolwiek medytacja faktycznie może poprawiać funkcjonowanie wielu kompetencji. W jednym ciekawym badaniu przeprowadzonym przez Lorenza Colzato, Ayca Oztura i Bernharda Homme, zbadano wpływ typów medytacji (FA i OM) na kreatywność:
Czym dokładnie jest medytacja FA?
W medytacji FA osoba skupia się na konkretnym przedmiocie lub konkretnej myśli. Wszystko inne, co może przyciągać uwagę, takie jak doznania cielesne, hałas otoczenia lub natrętne myśli, należy aktywnie ignorować poprzez ciągłe przekierowywanie uwagi z powrotem na ten sam punkt skupienia.
Co to jest medytacja OM?
W medytacji OM osoba jest otwarta na postrzeganie i obserwowanie wszelkich odczuć lub myśli bez skupiania się na koncepcji w umyśle lub ustalonej pozycji. W tym rodzaju medytacji uwaga jest dużo bardziej elastyczna i nieograniczona.
Wnioski
Wyniki oceny nastroju pokazują, że oba rodzaje medytacji powodują podwyższony nastrój w porównywalny sposób, choć biorąc pod uwagę, że podwyższony nastrój sprzyja myśleniu rozbieżnemu, na które składa się kreatywność, można dojść do wniosku, że praktykowanie medytacji OM sprzyja bardziej poprawie kreatywności. Co najważniejsze wynik badań ukazały, że wyniku medytacji OM nastąpiła poprawa myślenia dywergencyjnego (odpowiadającego za naszą zdolność do zadań twórczych np. pisania, malowania).
Jeżeli czujesz, że brak ci pomysłów na działanie weź głęboki oddech, ,,dopuść do siebie wszystkie emocje” i po po prostu otwórz swój umysł na medytacje OM. Jeśli będziemy kreatywni, wymyślimy jak poradzić sobie z każdą trudnością.
Bibliografia:
Colzato, L. S., Szapora, A., & Hommel, B. (2012). Meditate to create: the impact of focused-attention and open-monitoring training on convergent and divergent thinking. Frontiers in Psychology, 3, 116.