Przepraszamy, musisz włączyć JavaScript, aby odwiedzić tę stronę.

Qigong jako forma aktywności wspierająca zdrowie seniorów

seniorzy rozmawiają przed ćwiczeniami

Qigong (czyt. czi gong) to wywodzący się z Chin zestaw ćwiczeń fizycznych o walorach
relaksacyjnej profilaktyki ruchowej i tradycji sięgającej 1300 lat p.n.e.
Rozwijany przez liczne szkoły i nurty filozoficzne, na przestrzeni czasu funkcjonował pod
różnymi nazwami, nierzadko łącząc się z praktykami religijnymi.

W jakim celu uprawia się qigong? 
Obecnie qigong uprawia się ze względu na korzyści zdrowotne i z tego względu zalecany jest
przez specjalistów praktykujących medycynę opartą na dowodach (ang. evidence based medicine). Zachodni medycy sugerują, aby wspomnianą w nazwie energię qi rozumieć jako metaforę dla wszystkich procesów biologicznych zachodzących w organizmie i korzystać z dobrodziejstw tradycyjnej gimnastyki chińskiej pod okiem wykwalifikowanych trenerów i fizjoterapeutów. Ćwiczenia qigong nie wymagają wcześniejszego przygotowania ruchowego ze względu na umiarkowany wysiłek wkładany w ich wykonywanie, dlatego zalecane są dla osób z
ograniczoną mobilnością: mających długą przerwę w aktywności fizycznej, będących w
trakcie rehabilitacji ruchowej lub osób starszych.

Korzyści z ćwiczeń 
Powolne, łagodne, systematycznie powtarzane sekwencje ruchów nie wywołują przeciążeń,
za to usprawniają stawy, uwzględniając jednocześnie elementy treningu siłowego i aerobowego. Regularne treningi gwarantują przywrócenie siły mięśni, poczucia równowagi, zwiększenie koordynacji i elastyczności ciała. Qigong zalecany jest również jako forma profilaktyki ruchowej zapobiegającej przeciążeniom statycznym.
Obecnie, tradycyjne zestawy ćwiczeń są często modyfikowane przez fizjoterapeutów w celu uwzględnienia indywidualnych potrzeb osób ćwiczących. Warto podkreślić mniej oczywisty walor ćwiczeń – z reguły wykonywane są w ramach zajęć grupowych – co daje gwarancję spędzenia czasu w gronie interesujących ludzi i zawarcia ciekawych znajomości.

Podsumowanie
To oczywiste, że aktywność fizyczna jest korzystna w każdym wieku, warto jednak podkreślić, że uprawianie sportu w wieku senioralnym, poza usprawnieniem ciała, podnosi kompetencje intelektualne, daje poczucie samodzielności, większej sprawczości i nierzadko, jak już wspomniano, przynosi korzyści towarzyskie. Qigong jest coraz bardziej popularny w Polsce z tego względu łatwo jest znaleźć zajęcia w swojej okolicy. Treningi dla seniorów są często objęte zniżkami, co zdecydowanie zwiększa ich dostępność.

Kategoria