Seniorze,
zgodnie z polskim prawem masz prawo domagać się od instytucji publicznych lub tych które gospodarują środkami publicznymi informacji na temat wielu istotnych dla ciebie sfer życia Twojego i Twoich bliskich.
Martwi Cię stan dróg, niekompetencja urzędników, chcesz pozyskać dane dotyczące planów władz? A może chcesz wiedzieć ile interwencji podejmuje policja w Twojej okolicy? Wystarczy złożyć wniosek i w ciągu 14 dni otrzymasz stosowną odpowiedź. Twój wniosek może mieć postać emaila, listu czy nawet możesz go zgłosić osobiście. Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny.
Sposób i zasady udostępniania informacji publicznej reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.
Co to jest informacja publiczna?
Informacją publiczną jest każda informacja o działalności osób oraz instytucji, które pełnią funkcje publiczne, wykonują zadania publiczne lub gospodarują środkami publicznymi.
Kogo mogę pytać?
Mówiąc o instytucjach, które mają obowiązek udostępniać informacje publiczne, mamy na myśli bardzo szerokie kategorie, obejmujące:
- wszystkie organy władzy publicznej (Prezydent RP, minister, wojewoda, prezydent miasta),
- organy samorządów gospodarczych i zawodowych (np. izba rolnicza, rada adwokacka, izba lekarska),
- państwowe i samorządowe osoby prawne (np. spółki państwowe i samorządowe, np. Poczta Polska czy MPWiK),
- podmioty reprezentujące państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne (np. biblioteka gminna),
- partie polityczne,
- pozostałe instytucje, czyli najogólniej mówiąc inne podmioty w zakresie, w jakim wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym (np. szkoła niepubliczna czy organizacja pozarządowa).