Przepraszamy, musisz włączyć JavaScript, aby odwiedzić tę stronę.

Tajemnice afazji

Sama afazja nie jest chorobą, lecz objawem, dlatego istotne jest zdiagnozowanie jej przyczyn i jak najszybsze rozpoczęcie terapii/ rehabilitacji.

Czym jest afazja?

Afazja (aphasia, z gr. fazis - mowa) polega na  zaburzeniu mowy, które może mieć różny wymiar – od częściowej po całkowitą utratę umiejętności posługiwania się językiem i rozumienia go.

Sama afazja nie jest chorobą, lecz objawem, dlatego istotne jest zdiagnozowanie jej przyczyn i jak najszybsze rozpoczęcie terapii/ rehabilitacji.

 

Przyczyny afazji:

•           udary i wylewy

•           urazy mózgu (np. wskutek wypadku)

•           urazy czaszki (np. uderzenie)

•           nowotwory, ropnie (mogą powodować ucisk na ważne struktury mózgu).

 

Afazja występuję tylko wówczas, gdy dochodzi  do uszkodzenia struktur mózgu.

 

Jak zdiagnozować afazję?

Należy wykonać diagnozę lokalizacyjną przy użyciu badań instrumentalnych – EEG, CT, MRI, SPECT, angiografia, EKG i in.

Afazja musi być zdiagnozowana przez specjalistę neuropsychologa, który sprawdza m.in. zdolność rozumienia, umiejętność identyfikacji znaków graficznych, zdolność rozpoznawania przedmiotów za pomocą wzroku, słuchu. Dodatkowo chorobę konsultuje się również z logopedą.

 

Typy afazji

Najczęściej wyróżnia się afazję:

•           ruchową: objawiającą się kłopotami z mówieniem – komunikacja jest możliwa

•           czuciową: polegającą na zaburzeniach rozumienia słów – komunikacja jest niemal niemożliwa

•           mieszaną: to połączenie afazji ruchowej i czuciowej – zaburzona jest strefa mówienia i rozumienia

•           nominalną: w tej fazie trudno jest choremu nazywać rzeczy czy właściwie określać przedmioty i zjawiska

•           totalną: cierpiący na ten rodzaj afazji  nie komunikuje się w żaden sposób i nie przetwarza komunikatów.

 

Leczenie

 

Skuteczność leczenia afazji zależy od wielu zmiennych. Istnieje jednak więcej przypadków całkowitego jej wyleczenia.

Terapia powinna być przeprowadzana wielopłaszczyznowo i opierać się na dopasowanych indywidualnie metodach ćwiczeniach logopedycznych, alternatywnych metodach komunikacji czy stymulacji przez czaszkowej.

 

Kategoria